Burnout Syndrome in University Students. Comparative Analysis Among Students Grouped by Educational Program Within the Instituto Tecnológico Superior de Ciudad Constitución
Abstract
In this research, the presence and level of burnout syndrome was identified among students enrolled in different educational programs in a higher educational institution in Mexico. For this, a questionnaire based on the School-Burnout Inventory (SBI) —adapted to Spanish— was applied to 871 university students enrolled in the Instituto Tecnológico Superior de Ciudad Constitución, who were grouped by their career. The answers were analyzed and the media obtained by educational program were calculated. The results were the following: Architecture = 30.7394; Industrial Engineering = 30.3482; Food Industry Engineering = 29.992; Bachelor of Administration = 27.7575; Electromechanical Engineering = 27.5561; Computer Systems Engineering = 27.3284; Gastronomy = 27.1443, and Business Management Engineering = 25.8775. It was possible to identify that the highest scores were obtained in programs related to the study of engineering sciences, although they do not fully correspond to engineering, since in the Bachelor of Administration the average score obtained is above some engineering. In addition, the level of burnout syndrome among the students enrolled in the Architecture program was analyzed to identify if the average score increases according to the semester of study, that is, if the growth increases uniformly from the first to the seventh semester. The results of this analysis indicate that there is a non-uniform growth, therefore, it cannot be recognized that student burnout syndrome increases according to the semester of study.Con el propósito de promover el desarrollo y divulgación de la investigación en educación en América Latina, en La Revista Iberoamericana de las Ciencias de la Salud (RICS) se adhirió a la Iniciativa de Acceso Abierto de Budapest, por lo que se identifica como una publicación de acceso abierto. Esto significa que cualquier usuario puede leer el texto completo de los artículos, imprimirlos, descargarlos, copiarlos, enlazarlos, distribuirlos y usar los contenidos para otros fines. Las licencias Creative Cummons, permiten especificar los derechos de uso de una revista de acceso abierto disponible en Internet de tal manera que los usuarios conocen las reglas de publicación.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado